Voor kinderen

Plaats waardoor ik besloot om de integratieve kindertherapie te ontwikkelen.Eén van mijn cliënten vroeg of ik zijn dochter (9 jaar) zou kunnen helpen of doorverwijzen naar een goede kindertherapeut.In mijn zoektocht voor haar viel me op dat kinder-werken met volwassenen was, dat de cliënten in mijn praktijk steeds vertelden over problemen ontstaan in hun jeugd. Ik had het gevoel dat ik bij sommige mensen 20, 30 of soms wel 40 jaar te laat was.

Voor ouders

Oudersupervisie (groepsbijeenkomst)

De oudersupervisie is in het jaar 2000 voor de eerste keer van start gegaan en is bedoeld voor ouders die vragen hebben over het opvoeden van hun kinderen. Bij de start van de avond verzamelen we onderwerpen en vragen, die op dat moment leven. Met de aanwezige ouders en anderen die met kinderen leven of werken beantwoord ik ter plekke de persoonlijke en algemene vragen. Een voorbeeld van zo'n algemene vraag is: hoe ga ik om met kinderen, die liegen? Wat is een adequate reactie op agressie tussen broertjes en zusjes? Een voorbeeld van een persoonlijke vraag kan zijn: hoe kom ik erachter waarom mijn kind zo slecht slaapt? Wat kan ik doen om te zorgen dat mijn kind niet steeds van tafel loopt, maar aan tafel komt en blijft zitten?

Voor onderwijs

Schoolteam

De interactie tussen leerkrachten, ouders en leerlingen kan moeizaam verlopen door gebrek aan effectieve communicatie-vaardigheden. Het Praktisch Interactie Model (PIM) is ontwikkeld voor het onderwijs om dat probleem op te lossen. De PIM-trainingen hebben tot doel om directie, leerkrachten, ouders en kinderen als gelijkwaardig (niet als gelijke) met elkaar om te leren gaan. Elkaar te benaderen in een sfeer van respect. Mensen willen gezien worden in wie ze zijn, als individu. Dat geldt voor kinderen net zo goed als voor ouders of leerkrachten.

This page requires Flash Player version 10.0.52 or higher.

Get Adobe Flash player